Ο πληθωρισμός διαβρώνει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών

Πληθωρισμός

Τα νοικοκυριά στην Ευρώπη καταφεύγουν σε πιστωτικές κάρτες, αποταμιεύσεις και δάνεια για να καλύψουν τη διαφορά στο αρνητικό τους ισοζύγιο.

Η κλιμάκωση του κόστους ζωής είχε πλήρη αντίκτυπο στα νοικοκυριά. Στην Ευρώπη οι μισθωτοί
κερδίζουν κατά μέσο όρο 19.817 ευρώ το χρόνο, ενώ τα έξοδά τους ανέρχονται στα 22.598 ευρώ,
σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες.

Η διαφορά, η οποία διευρύνθηκε τους τελευταίους μήνες επειδή οι μισθοί αυξάνονται πιο αργά από
τον πληθωρισμό, καλύπτεται από πιστωτικές κάρτες, αποταμιεύσεις, δάνεια και «οικογενειακό
δανεισμό», σύμφωνα με τη μελέτη, η οποία αναλύει τη συμπεριφορά 250.000 καταναλωτών και 190
εκατομμυρίων πράξεων αγοράς μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2022 και του 2023.

Την περίοδο εκείνη, το μέσο εισόδημα από μισθούς αυξήθηκε κατά 5%, ενώ ο μέσος πληθωρισμός
ήταν 5,5%, γεγονός που μείωσε τους μισθούς. Η μείωση της αγοραστικής δύναμης θα είναι ένα από τα κλειδιά για την εξέλιξη της κατανάλωσης το δεύτερο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με τη μελέτη.
Ουσιαστική θα είναι, υπό αυτή την έννοια, η εξέλιξη της αποταμίευσης. «Κατά τη διάρκεια της
πανδημίας, το ποσοστό αποταμίευσης ανήλθε στο 21% και τώρα είναι οριακά πάνω από 9%.

Τα «έτοιμα» στην τραπέζα και το σπίτι τελειώνουν και αυτό είναι πρόβλημα», εξηγεί η μελέτη.
Η απώλεια αγοραστικής δύναμης είναι ιδιαίτερα αισθητή στα χαμηλότερα εισοδήματα, που
περικόπτουν περισσότερο τα έξοδά τους (-3,8%). Εξαλείφοντας την επίδραση του πληθωρισμού, οι περισσότερες κατηγορίες καταναλωτών μειώθηκαν σε όγκο αγορών, «και αυτό επηρεάζει τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών και των λιανοπωλητών».

Από την άλλη, θεωρείται ότι η εξέλιξη της αγοράς εργασίας θα έχει θετική επίδραση στην κατανάλωση. «Θα συνεχίσουν να δημιουργούνται θέσεις εργασίας και αυτό επιτρέπει στους νεότερους και σε όσους εισέρχονται στην αγορά εργασίας να έχουν εισόδημα για να ξοδέψουν. Αυτό θα τονώσει διαφορετικές κατηγορίες μικρών δαπανών, όπως εστιατόρια, ταξίδια χαμηλού κόστους ή μόδα, οι οποίες αυξάνονται, εν μέρει, λόγω της ενσωμάτωσης αυτών των καταναλωτών», εξηγεί ο Ισπανός καθηγητής στην αναφορά του.

Για να αντιμετωπίσει το κόστος ζωής, ο μέσος καταναλωτής μειώνει ό,τι θέλει για να συνεχίσει να
ξοδεύει σε ό,τι μπορεί.

Προειδοποίηση για πτώση των πωλήσεων

Το χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα θα έχει επίδραση στην κατανάλωση, σύμφωνα με τον τομέα
μαζικής κατανάλωσης και διανομής. Η πτώση του όγκου είναι το κύριο μέλημά τους για το δεύτερο
εξάμηνο. Υπό αυτή την έννοια, το 70% των εταιρειών πιστεύει ότι οι καταναλωτές θα επηρεαστούν περισσότερο από την πτώση της αγοραστικής τους δύναμης τους επόμενους μήνες, γεγονός που θα
μεταβάλει την αγοραστική τους συμπεριφορά.

Εν όψει του τέλους του έτους, η έρευνα που πραγματοποίησε η AECOC δείχνει ότι το 38,9% των
εταιρειών διανομής αναμένει μείωση του όγκου πωλήσεών τους έως και 5%.
Από την πλευρά των κατασκευαστικών, το 56% πιστεύει ότι θα μειωθουν σε όγκο οι πωλήσεις τους.

Η μεγαλύτερη πτώση καταθέσεων στην ιστορία: 2 στα 100 ευρώ αποταμιεύσεων χάνονται
Ολο αυτό σημαίνει λιγότερες αποταμιεύσεις, ακριβότερα προϊόντα και υψηλότερα στεγαστικά δάνεια.

Το οικονομικό σενάριο ασκεί πίεση στα νοικοκυριά, τα οποία καταναλώνουν τις αποταμιεύσεις τους ή τα κατευθύνουν σε χρηματοοικονομικά προϊόντα που είναι πιο κερδοφόρα από τις τραπεζικές
καταθέσεις.

Οι οικονομίες εξατμίζονται όσο ποτέ. Οι τραπεζικές καταθέσεις έχουν χάσει 19.584 εκατομμύρια ευρώ μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με την Banco de España, επειδή οι αποταμιευτές τις χρειάζονται ή αναζητούν υψηλότερες αποδόσεις.

Η άλλη μεγάλη διαρροή αποταμιεύσεων είναι το χρέος. Τα υψηλά επιτόκια, με το Euribor να
διακανονίζεται πάνω από 4%, έχουν κάνει τους οφειλέτες να μπορούν να αποπληρώσουν
προκαταβολικά, επειδή το να έχεις λιγότερο χρέος είναι παρόμοιο με το να έχεις περισσότερες
αποταμιεύσεις.