Τα φάρμακα απώλειας βάρους αλλάζουν την κατανάλωση!

Φάρμακα

Οι πωλήσεις της Ozempic έχουν εκτοξευθεί και τα σνακ καταρρέουν!

 

Τα φάρμακα για την απώλεια βάρους είναι η νέα επανάσταση σε όλο τον κόσμο και επηρεάζουν την οικονομία. Τους τελευταίους μήνες, η ζήτηση για Ozempic, Wegovy ή Mounjaro έχει εκτοξευθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες και, μαζί με αυτήν, οι μετοχές των κατασκευαστών τους, Novo Nordisk και Eli Lilly. Ενώ αυτές οι φαρμακευτικές εταιρείες βιώνουν μια χρυσή στιγμή, οι εταιρείες σνακ και τροφίμων ξεπερνούν την αβεβαιότητα.

Αυτές οι θεραπείες απειλούν να αλλάξουν τις συνήθειες των καταναλωτών.
Αν και ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) ενέκρινε το Ozempic το 2017, η έκρηξή του σημειώθηκε μόλις πρόσφατα. Ο κατασκευαστής του, η δανέζικη Novo Nordisk (εισηγμένη στη Νέα Υόρκη), έχει σημειώσει άνοδο 46,5% στο χρηματιστήριο μέχρι στιγμής φέτος. Τους τελευταίους 12 μήνες το ράλι της ανέρχεται στο 87,5%. Έχει γίνει η πολυτιμότερη ευρωπαϊκή εταιρεία, με κεφαλαιοποίηση 451,6 δισ. ευρώ, εκθρονίζοντας την εταιρεία πολυτελείας LVMH κατά περισσότερα από 100 δισ.

Η φαρμακευτική εταιρεία έχει τα Ozempic, Rybelsus και Wegovy στον κατάλογό της για απώλεια
βάρους, τα οποία βγήκαν στην αγορά το 2019 και το 2022, αντίστοιχα. Είναι φάρμακα που
συνδυάζονται στην κατηγορία GLP-1 και συμβάλλουν στη βελτίωση της παχυσαρκίας, δημιουργώντας ένα αίσθημα κορεσμού στους ασθενείς.

 

Το Mounjaro της Eli Lilly βγήκε προς πώληση πέρυσι. Ταυτόχρονα, η βιομηχανία αναπτύσσει
περισσότερες εναλλακτικές λύσεις, στηριζόμενη σε κλινικές δοκιμές. Μία από τις πιο επιτυχημένες
ήταν αυτή της αμερικανικής φίρμας, η οποία λέει ότι η θεραπεία με διατροφικά τεστ επιτρέπει να
χάσεις έως και 26% του βάρους (δηλαδή πολλά κιλά), σύμφωνα με τις μελέτες της για το θέμα.
Οι θεραπείες είναι αντιδιαβητικές γιατί ρυθμίζουν το σάκχαρο στο αίμα, αλλά και άτομα χωρίς διαβήτη τις χρησιμοποιούν, ακριβώς, για να χάσουν βάρος. Μάλιστα, είναι ήδη γνωστά ως «το ναρκωτικό του Χόλιγουντ» επειδή ορισμένες διασημότητες έχουν παραδεχτεί ότι τα χρησιμοποιούν για να μειώσουν την όρεξή τους.

Η Eli Lilly έχει ανατιμηθεί 65,8% στο χρηματιστήριο μέχρι στιγμής φέτος και 81,7% τους τελευταίους 12 μήνες. «Αυτοί οι δύο γίγαντες (οι ΗΠΑ και ο Δανός κατασκευαστής φαρμάνω) βρίσκονται σε στρατηγική θέση για να κυριαρχήσουν στην αγορά βραχυπρόθεσμα», λέει η εταιρεία ανάλυσης που ειδικεύεται στις κεφαλαιαγορές σε μια έκθεση για το μέλλον της βιομηχανίας υγειονομικής περίθαλψης και των φαρμάκων για αδυνάτισμα.
Ομοίως, εξηγεί ότι η Pfizer ή η Amgen θα είναι επίσης σημαντικοί ανταγωνιστές, καθώς οι κλινικές
δοκιμές που κάνουν σε αυτόν τον τομέα είναι ελπιδοφόρες.

Εταιρείες όπως η Walmart, η Nestlé, η Kellanova ή η Procter and Gamble παρακολουθούν από την άλλη πλευρά του φραγμού πόσο μακριά μπορεί να φτάσει αυτό το «φαινόμενο». Οι πωλήσεις αυτών των φαρμάκων έχουν αυξηθεί κατά 300% μεταξύ 2020 και 2022 στις ΗΠΑ, σύμφωνα με έκθεση της εξειδικευμένης εταιρείας συμβούλων Trilliant Health που επικαλείται το Bloomberg. Η υιοθέτησή του απειλεί προϊόντα όπως σοκολάτες, μπισκότα, βιομηχανικά γλυκά, πατατάκια και όλα τα είδη σνακ.

Η Walmart έχει ήδη προειδοποιήσει ότι τα καλάθια αγορών των Αμερικανών είναι πλέον κάπως…
μικρότερα, όπως παραδέχτηκε ο διευθύνων σύμβουλός του, John Furner, στις αρχές του μήνα σε
συνέντευξή του. Οι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερες μονάδες και λιγότερες θερμίδες. Η αλυσίδα
αναλύει ήδη πώς τα φάρμακα απώλειας βάρους μπορούν να αλλάξουν την κατανάλωση των πελατών της. Η ίδια η Walmart πουλά θεραπείες τύπου GLP-1 και μελετά τον αντίκτυπό της στη λίστα αγορών με ανώνυμα δεδομένα. Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα.

Η Nestlé παρουσίασε τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου της και, παρόλο που τα έσοδά της έχουν επιβραδυνθεί, η εταιρεία πιστεύει ότι ο αντίκτυπος αυτών των φαρμάκων θα είναι περιορισμένος. Η πολυεθνική προσπαθεί να επικεντρώσει εκ νέου τη στρατηγική της με πιο ισορροπημένα προϊόντα και, επιπλέον, ο διευθύνων σύμβουλός της, Mark Schneider, δήλωσε ότι πρόκειται να αναπτύξει συμπληρωματικά προϊόντα στα φάρμακα απώλειας βάρους. Δηλαδή, παρέχουν συμπληρώματα που μειώνονται όταν χάνετε βάρος και που βοηθούν στην ενίσχυση της μυϊκής μάζας.

 

 

Η Kellanova, ο κατασκευαστής του Kellogg’s ή Procter and Gamble (P&G),  που κατασκευάζει τα Pringles, έχει επίσης αναγνωρίσει ότι ήδη μελετούν τον αντίκτυπο του GLP-1 στις επιχειρήσεις τους. Αυτή τη στιγμή δεν διανύουν την καλύτερη στιγμή τους στο χρηματιστήριο, με πτώση 25% μέχρι στιγμής φέτος για τα δημητριακά και με την P&G flat. Η Mondelez, το Oreo, χάνει 3,5% σε όλη αυτή την πορεία.

Τα τρόφιμα που παρασκευάζουν είναι τα πιο απειλούμενα από την έκρηξη του Ozempic ή του Wegovy. Αν και είναι νωρίς να γνωρίζουμε τις διαστάσεις στον κλάδο, αυτό που αρχίζει να παρατηρείται είναι ότι βοηθούν τους ασθενείς τους να μην αγοράζουν σνακ.

Οι εταιρίες τροφίμων έχουν αρχίσει να επενδύουν σε έρευνες για να νέα σκευάσματα, με παρόμοια γεύση σε πιο υγιεινή έκδοση.